Utflykt till Skillinge och Morfars hamn

Söndagens utflykt till Skillinge och Morfars hamn blev en trevlig och mysig tur för de tiotalet deltagarna.
Naturskyddsföreningens fågelgrupp ställde turen till Österlen och man blev sannerligen inte besvikna. Fast början var lite seg då grågäss och kanadagäss dominerade och förde ett högljutt kacklande. Och det blev inte bättre av att vi hade ett besvärande motljus den första timmen. Sedan lossnade det dock efterhand. En brushane och flera gluttsnäppor gladde.
Framme vid Morfars hamn slog vi oss ned vid en trevlig fikaplats med utsikt mot Gislövs hammar, havet och närmaste viken som var full av gäss, vipor och änder.
Samtidigt som fikat avnjöts kunde vi plocka in flera olika fågelarter. Bläsänder och skedänder, sjöorrar och ejdrar, fisktärnor och skrattmåsar i mängder. En grupp törnskator som höll till i ett buskage visade upp sig fint.
Vi hade dock hoppats på flera vadare, främst calidris som kärrsnäppa och spovsnäppa. Men det fina vädret och en klar natt gjorde att vadarna inte stannade till och rastade. Det märktes också, eller rättare sagt avsaknaden av rastande sångare, flugsnappare och andra tropikflyttare kunde hänföras till det fina vädret. Dåligt väder är oftast bäst fågelväder. Medan fint väder är mindre bra.
På vägen tillbaka till Skillinge kunde vi njuta av ett par fina kustpipare som visslade vemodig men visade upp sig fint. Likaså bjöd en ung brun kärrhök på fina obsar.
Sammantaget blev det en trevlig utflykt med en fin avslutning.
Nästa gång är det Falsterbo birdshow som är målet. Dit åker vi söndagen den 4 september.

Fikastunden blev något av turens höjdpunkt med mycket fåglar precis framför gruppen.
Bild: Gert Ljungqvist