Falsterbo bird show

Pangstart på Ljungen!

Söndagens utflykt till Falsterbo och Ljungen fick verkligen en rivstart. Precis när vi slagit oss ner på Ljungen och monterat upp våra teleskop såg vi en rovfågel på marken cirka 130 meter framför oss. Det var en stäpphök. En riktig raritet.Stäpphöken satt och putsade sig en bra stund, vilket  gjorde att vi kunde studera den genom tubkikarna. Efter 15 minuter lyfte den och flög i princip rakt över oss och sträckte iväg mot sydväst. En fin obs och en fantastisk upplevelse. Detta blev dagens klo.
På grund av den ihållande och tidvis friska ostliga vinden uteblev sträcket av rovfåglar nästan helt. Ostlig vind är tyvärr mycket dåligt i Falsterbo. Vinden gör då att fåglarna korsar sundet längre norrut och når inte ner till Falsterbo. Men vi fick dock se flera olika arter rovfågel som pilgrimsfalk, bivråk, ormvråk och fjällvråk. samt sparvhök och många tornfalkar. Och en stor havsörn.Så vi var trots allt inte missmodiga. Kaffet smakade dessutom gott i solen på Ljungen.
Som avslutning besökte vi Falsterbo bird show. Vi vandrade runt bland alla kikar- och kameraföretagens utställningsmontrar och fick tips och råd. Flera föreningar och reseföretag fanns också på plats.

Falsterbo bird show arrangeras avBirdlife Sverige och Skånes ornitologiska förening.
Rovfågelspaning på Ljungen där en rar stäpphök gladde- Bild: Gert Ljungqvist