Örnfrossa vid Sövdesjön

Söndagens välbesökta örnutflykt med Naturskyddsföreningen fick en flygande start med fem havsörnar innan vi ens hade kommit igång.
Redan vid samlingen i Frihult dök de första örnarna upp. Två unga havsörnar kunde skådas sittandes på Sövdesjöns is. Avståndet var stort men tack vare ljusstarka tubkikare fick alla deltagare studera örnarna. Efter en liten stund upptäcktes ytterligare en ung havsörn. Och som inte det var nog kom två gamla, vitstjärtade, havsörnar flygande rakt emot oss och passerade rakt över ett par av deltagarna. Samtidigt som flera glador kretsade över oss.
Efter den lyckade starten promenerade vi till Navröd där vi slog oss ner på kullen omedelbart söder om sjön med storslagen utsikt över Sövdesjön och ängarna runtomkring. På vägen dit såg vi en gammal havsörn på långt håll.
Ute på sjön satt inte mindre än fem unga havsörnar framför oss på iskanten. De kalasade på ett byte och bråkade med varandra. I den öppna delen av Sövdesjön simmade en mindre flock knipor och ett par viggar. Ytterligare en gammal havsörn flög förbi innan dagens kanske mest överraskande fågel dök upp.
En snövit häger flög plötsligt upp framför oss och fortsatte norrut mot Sövde. Det var en ägretthäger, en fågel som ökat mycket på senare år men som fortfarande  är en raritet. Och mycket vacker.
Slutligen var det dags för den värmande och mycket uppskattade ärtsoppan. Ett drygt 30-tal deltagare fick njuta av soppan och örnarna. Sammanlagt såg vi minst sju havsörnar, troligen åtta eller nio.
Föreningen vill också passa på att tacka familjen Heijkenskjöld för att de så gästfritt upplåter sin tomt med värmande brasa för våra örnutflykter till Navröd.
Örnutflykten till Sövdesjön var mycket välbesökt. Bild: Gert Ljungqvist
Per Nyströms ärtsoppa var uppskattad och värmde både stora och små. Bild: Gert Ljungqvist