Succé för Ejderns dag

Ejderns dag i Kåseberga blev en stor succé med massor av folk som besökte arrangemanget. Omkring 900 personer strömmade igenom fågelstudion där sträcket av förbiflygande fåglar kunde följas på stora bildskärmar. Samtidigt som fågelguider och fågelforskare berättade och kommenterade händelserna, men gav samtidigt fakta och bakgrund om fåglar och miljöförändringar som påverkar natur och miljö.

Fågelsträcket fångades av en filmkamera modell större ett par hundra meter väster om fågelstudion i Kåseberga hamn. Bilderna överfördes sedan direkt till de stora bildskärmarna inne i studion. Även fåglar på 1-2 kilometers avstånd ut över havet kunde följas och med stor tydlighet visas upp på tv-skärmarna.
Uppskattad fågelguide var Anders Wirdheim som på ett enkelt och men ändå tydligt och faktaspäckat sätt berättade om fågelsträck, fåglar och miljö.
Ystads Naturskyddsförening arrangerade Ejderns dag under lördag och söndag. Naturskyddsföreningen i Färs hängde på arrangemanget med en utflykt dit under lördag. Intresset från Färs Naturskyddsförening var tyvärr klent, få deltog från Färs.
Men som tidigare sagt blev Ejderns dag en succé. Naturskyddsföreningen kom i kontakt med närmare 1 000 personer, många tecknade sig för studiecirklar och visade intresse för föreningen.
Gert Ljungqvist