Örnvandringen 20240204

Sex havsörnar vid Sövdesjön vid årets örnvandring.

Naturskyddsföreningens Örnvandring genomfördes en mulen och blåsig dag, som – trots väderprognosen – till de 22 deltagarnas förnöjelse inte gav något regn.

Efter samling vid Tempo i Blentarp kl 09.30 åkte vi via Västra Snogeholmsområdet till den traditionella skådeplatsen vid Navröds sluttning på Sövdesjöns södra strand. Vi upptäckte snabbt att vi kunde stå i behagligt lä bakom trädridån högst uppe på sluttningen trots vindhastigheter på 10-11 m/s.

Dagens första obs var en ägretthäger som födosökte på de översvämmade markerna långt borta i sydväst. Den blev så småningom mer samarbetsvillig och flög fram ända till sluttningen där vi stod. Alla fick chansen att njuta av den eleganta fågeln. Efter ca 1 timme kom ytterligare en ägretthäger inflygande men landade ganska långt bort. Framför ett skogsbryn åt Frihultshållet stod dessutom fem gråhägrar och surade i det gråkalla vädret.

Trots mycket letande var det till en början svårt att hitta några örnar. Men så småningom upptäckte Inger två unga havsörnar som satt väl dolda i ett träd långt bakom den närmaste trädridån. Efter en stund flög de ner på marken och en tredje individ förenades med dem, och då kunde vi se dem riktigt bra. Under förmiddagen passerade ytterligare tre havsörnar över sjön och översvämningsmarkerna och skrämde upp både vitkindade gäss och änderna som vilade på sjön. Örnarna var alla unga fåglar och saknade de för gamla havsörnar typiska helvita stjärtpennorna och helgula näbb.

Örnarna gav upphov till diskussioner om art- och åldersbestämning av både havs- och kungsörn, arternas historik i Skåne, reproduktion och ungfågelöverlevnad, födoval, hotbild etc.

Ute på sjön låg en stor flock änder som framförallt bestod av gräs- och bläsänder, uppskattningsvis mellan 500 och 800 exemplar. Men där fanns även mindre antal viggar, knipor och krickor. Förgäves letade vi efter stjärtänder och salskrakar som hade setts ett par dagar tidigare.

Kl 11.30 anlände Per och Carina Nyström med en stor gryta Änglamarks goda, ekologiska och vegetariska ärtsoppa. Den värmde gott i det kyliga vädret och uppskattades mycket av deltagarna.

Därefter tunnades vår skara ut men några tappra spanade fram till kl 13. Bland annat kom en troligen 2K havsörn flygande tätt över oss, och en korp flög över skogen i öster.

Landande ägretthäger

Flygande ägretthäger

Gråhäger över översvämningsmark

Havsörn och gräsänder

Havsörn K2?

Röd glada

Samtliga bifogade foton togs av Catherine Thiesen.

Lars/Leo Leonardson

Artlista