Fågelrik premiär i Baldringe

Stora mängder fåglar bjöd den nyanlagda våtmarken i Baldringe på.

Naturskyddsföreningens fågelgrupp fick en flygande start vid höstens premiärtur till Baldringe våtmark under söndagen.

Många vadare, änder och doppingar kunde studeras på nära håll i fint medljus. Tusentals starar drog fram och tillbaka över ängarna och dammarna.

Men det som stack ut mest var nog den stora mängden smådoppingar. Vi kunde räkna till minst 45 små doppingar. Eftersom inte alla dammar kunde överblickas var det säkerligen en bit över 50 smådoppingar på plats.

Det som också drog blickarna till sig var alla eleganta snäppor främst tringavadare, storsnäppor som gluttsnäppa, rödbena, grönbena, skogssnäppa och svartsnäppa. De sistnämnda var särskilt sirliga och fina när de spatserade runt på sina höga ben. Men även flera brushanar födosökte i de grunda dammarna.

Starar i tusental och flockar på flera hundra tofsvipor drog runt, och 7 vita ägretthägrar gladde också.

Turen blev mycket uppskattad och vi kunde njuta av vår fika i perfekt väder, precis lagom varmt. Hela 14 deltagare hade mött upp.

Baldringe våtmark har skapats av Högestads gods i samarbete med länsstyrelsen och omfattar över 100 hektar, vilket är väldigt mycket. Våtmarken ligger strax söder om kyrkan. Det går även att spana ut över området från kyrkbacken. Hela området betas av nötkreatur vilket är ett stort plus och gynnar den biologiska mångfalden, det hindrar området att växa och buska igen.

Flera tusen starar drog runt i området, vilket var glädjande då de har det svårt i det moderna jordbrukslandskapet och har minskat mycket de senaste decennierna. Mängden starar antyder att området håller hög klass och är viktigt.

Bilder: Catherine Thiesen