Örnutflykt med luft under vingarna

Den populära och välbesökta örnexkursionen blev något av en succé, igen.
Redan vid ankomsten till Frihult dök en ung havsörn upp. För att följas av ännu en, några sekunder gled en tredje havsörn förbi.
Vid promenaden till Navröd och Sövdesjön siktades ytterligare en havsörn, flera glador och vråkar tumlade runt i vinden. En flock dovhjortar flydde över ängarna när vi kom för nära.
Naturskyddsföreningen stolta symbol, pilgrimsfalken, visade upp sig helt hastigt och sågs bara av ett fåtal deltagare tyvärr.
Väl framme vid familjen Heijkenskjölds sommarstuga med magnifik utsikt över Sövdesjön och ängarna runt sjön dök fler örnar upp.
Lars Leonardsson och undertecknad försökte reda ut skillnaderna mellan havsörn och kungsörn för deltagarna och gav samtidigt en aktuell bild av de båda örnarnas status i Skåne och resten av landet.
I sjön sågs bläs- och gräsänder, flera hägrar, grågäss och vitkindade gäss i stora antal.
Efter en kort promenad där ytterligare en örn räknades in återvände vi till kullen med utsikt över sjön
Nu serverades varm ärtsoppa och bröd till alla deltagare av Per Nyström, samtidigt som solen strålade från en blå himmel.
Ett drygt 40-tal deltagare uttryckte sitt gillande med både mat och utflykt innan det var dags att vända hem.
Sammanlagt sågs sju eller åtta havsörnar, dock ingen kungsörn. Vilket väl visar hur det ser ut för de båda örnarterna i Skåne.
Föreningen vill också passa på att tacka familjen Heijkenskjöld för de alltid så generöst upplåter sin uteplats och trädgård för örnutflykten.

Gert Ljungqvist