Örnutflykt med mersmak

Naturskyddsföreningens Per Nyström serverar ärtsoppa till två deltagare under söndagens uppskattade örntur.  Bild: Gert Ljungqvist

Vi hade knappt börjat att gå innan den första örnen visade sig. Det var en yngre havsörn som flög stadig mot söder och försvann snabbt utom synhåll.
Samtidigt kretsade flera glador runt oss och en så gott som nyfödd kalv hoppade omkring och väckte munterhet bland den stora skaran av deltagare.
Detta var bara början på den lyckade utflykten till Sövdesjön och Navröd med flera fina obsar av havsörn.
Under den fortsatta promenaden till Navröd noterade vi ännu fler glador, flera hägrar, korpar, en flock domherrar, gräsänder och grönsiskor.
Vid Navröd valde vi att gå söderut och söka lä för den lite kalla ostliga vinden. Det visade sig vara bra beslut eftersom två unga havsörnar satt i ett kärr och visade upp sig fint under en lång stund. Här såg vi också en ryttlande fjällvråk, fler hägrar och korpar, ett par storskarvar och några gräsänder.
En uppmärksam deltagare upptäckte en mindre flock dovhjortar på långt håll. En av hjortarna var gräddvit och tilldrog sig extra uppmärksamhet.
Efter alla intryck var det dags för soppa vid familjen Heijkenskjöld fritidshus på kullen söder om sjön med fin utsikt över omgivningen.
Kocken Per Nyström serverade ärtsoppa och bröd, vilket var mycket uppskattat. Samtidigt seglade två äldre havsörnar över sjön. Och en flock storskrakar simmade i sjön precis utanför iskanten.
Flera deltagare uttryckte stor uppskattning över både soppan och exkursionen, vilket gladde oss.
Ett drygt 30-tal deltog i utflykten som också bevakades och skildrades av tidningen Ystads Allehanda.