Familjedag på Christinehof

Lördagen den 16 augusti arrangerades det Familjedag på Christinehof. Naturskyddsföreningen i Färs var där tillsammans med Natursnokarna i Tomelilla. Vi bjöd på en spännande ”Upplevelsestig” med fem olika stationer med naturen som tema. Ca 70 barn med vuxna gick vår stig och vid första stationen fick familjerna kryssa en bingobricka som innehöll djur och växter.

IMG_9830-001

Vid nästa station var det dags att leta efter småkryp och titta nära på dem i lupp. Eller så kunde krypen få gå en bana från start till mål. Här kikades det på bl.a. gråsuggor och spindlar men även på mer spännande saker som salamandrar och paddor.

IMG_9831-001

Sedan var det dags att snoka på riktigt! Tjugo djur hade gömt sig i gräset och tio av dem skulle höra hemma i den svenska naturen. Vilka det var fick de skriva upp på en lista.Familjerna letade flitigt och de flesta hittade allt utom den stackars igelkotten som hade gott i ide.

IMG_9833-001

IMG_9843-001

Vid fjärde stationen var uppgiften att rita eller skriva på ett papper det som familjerna såg och hörde. Resultatet blev en härlig mångfald av teckningar som hängdes upp i vårt galleri.

IMG_9824-001

IMG_9836-001

IMG_9842-001

Sista stationen bjöd på utmaningen ”gissa bajset”. Här kunde familjerna gissa vem som bajsat och sedan läsa lite information om varje djur.

IMG_9828-001

IMG_9827

Efter att familjerna avslutat sin ”Upplevelsestig” belönades de med diplom för väl utförd snokning och ett litet snokmärke att bära som minne.