Fler fåglar i trädgården

Söndagen den 8 februari, genomförde Naturskyddsföreningen i Färs och Sjöbo Trädgårdsförening en familjedag för att gynna fågellivet i våra trädgårdar. Klockan 14:00 hälsade Kerstin Persson och Lars Leonardson 48 vuxna (inkl 4 funktionärer) och 6 barn i åldrarna 2-13 år välkomna till dagens evenemang.

Under ledning av Trädgårdsföreningens funktionärer smältes det sedan kokosfett som blandades med fågelfrön i små lerkrukor, så att var och en fick var sin egen ”fågelmatare” att ta med hem till sin trädgård.

IMG_1204

Ulrica Swärd berättade därefter om hur trädgårdens buskar och träd bör planteras så att de utgör en attraktiv miljö för småfåglarna, att fåglarna gärna vill ha ett eller flera fågelbad, och vad man bör tänka på när man utformar vintermatplatsen för fåglarna så att de inte blir offer för sparvhökar och katter. Lars Leonardson berättade att det är stor bostadsbrist bland fåglarna, och vilken typ av holk olika fågelarter föredrar.

IMG_1208

Efter instruktioner om hur man enklast sätter ihop en holk vidtog ett intensivt snickrande.

IMG_1218

Omkring kl 17 kunde vuxna och tonåringar nöjda vandra hemåt med var sin mesholk under armen och en fågelmatare i handen.

Under hela eftermiddagen underhöll Naturskyddsföreningens Natursnoksledare Cornelia Lovfeldt de mindre barnen med tipsrunda med fågeltema samt tillverkning av fågelmasker och fågelmobiler.

IMG_1199

IMG_1214

Första Fågelboken delades ut till Mira Mineur, 7 år som blev den lyckliga vinnaren av tipsrundan.

IMG_1219

Sponsorer för dagens aktiviteter var

För fågelfrö och kokos – Granngården

För brädor, spik och skruv – PoG Woody

För tryckt material – Teleservice i Sjöbo.

Både Ystads Allehanda och Skånska Dagbladet sände reportrar som skrev artiklar i tidningarna den 9 februari.

De kan ni läsa här:

SkD