Naturvänliga veckan

Den 4-11 maj 2014 var det Naturvänliga veckan i hela Sverige. Naturskyddsföreningen i Färs uppmärksammade detta söndagen den 11 maj med ett vilda-grannar-quiz och bygge av vildbihotell.

IMG_9236-001

42 personer träffades mellan klockan 14 och 16 vid Brydestugan i Vallarum, där gick de en tipsrunda i den vackra kringliggande skogen. Tipsrundan innehöll 6 frågor där det t.ex. frågades om ett bi behöver besöka 5 miljoner blommor för att samla nektar till en enda honungsburk. Svaret på alla frågorna var sant och det skapades en del diskussion kring dessa fakta. Vilka fantastiska djur som finns i vår natur! Alla deltagare fick en påse ängsfrö och en folder med fler tips på vilka naturvänliga insatser vi kan göra.

Föreningen bjöd på fika intill Brydestugan och efter kaffe och kaka uppmanades besökarna att bygga ett vildbihotell. Ca 20 hotell byggdes, några efter den mall som fanns och andra efter egna innovativa idéer. Alla med samma resultat, ett hotell för de 30% av alla vildbi som vill bo och lägga sina ägg i ihåliga pinnar eller rör. Bambupinnar sågades i 20cm långa bitar och sattes ihop med ett band. Enkelt och kul!

IMG_9230-001

Vi lyckades värva flera nya medlemmar på plats den här dagen och bland dem lottades boken ”Sälg- livets viktigaste frukost”, skriven av entomologen Bengt Ehrnström ut till en glad vinnare!