Föreläsning Giftfri vardag

Naturskyddsföreningen i Färs bjöd in till en föreläsning den 4 september under temat Giftfri vardag. Föreläsningen hölls på Solvalla Bygdegård och ca 20 intresserade kom för att lyssna. Styrelsens medlemmar Cornelia & Björn pratade om gifter i vår vardag, var de finns, varför barn är mest utsatta och vilka riskerna är för oss på sikt. Publiken var aktiv och intresserad och ställde mycket frågor och det skapade givande diskussioner kring ämnet. Cornelia & Björn pratade också om vilka åtgärder vi alla kan göra men också vad förskolor och politiker kan göra för att minska på gifterna i hemmen och de offentliga rummen. De tryckte på att ta bort PVC-plast, flamskyddsmedelsbehandlade textilier och att köpa ekologisk mat.

Efteråt minglade publiken och tittade på de exempel som visades upp av det som bör bytas ut eller väljas bort bland leksaker, kläder och vardagsting. Alla bjöds också på fika bestående av äppelmuffins, äpplen, kaffe, te och svartvinbärssaft. Alltihop giftfritt såklart!

IMG_0185-001

Operation Giftfri Förskola som är ett samarbetsprojekt mellan Naturskyddsföreningen och Kemikalienätverket ligger till grund för materialet och dess siffror och tabeller som användes under föreläsningen. Operation Giftfri Förskola är ett projekt som går ut på att förskolor i alla kommuner kan bli inventerade av ideella från Naturskyddsföreningen. Vi i Naturskyddsföreningen i Färs erbjuder denna inventering till de som är intresserade. En kostnadsfri möjlighet att få koll på brister och information om förändringsmöjligheter. Vi erbjuder oss också att föreläsa för intresserade grupper. Är ni intresserade av något av detta, hör av er till Cornelia Lovfeldt 0708-677957, cornelialovfeldt@spray.se eller Björn Barup 0708-626626, bjorn.barup@gmail.com