Ekorundan- Bisafari på Nickebo gård

Den soliga och härliga söndagen den 7 september gjorde Naturskyddsföreningen i Färs en utflykt till Nickebo gård och Ekorundan. Tyvärr verkar det som att familjen Lovfeldt var de enda besökarna från just denna krets där. Men vi var absolut inte ensamma och Malmökretsen var på plats med en hel busslast. Vi började med att rulla bivaxljus. Vilket inte alls var så lätt som det såg ut utan krävde en viss teknik! Efter ljusrullningen var det dags för ansiktsmålning, såklart i form av ett bi.

20140907_140813

Efter detta var kl 14 och det var dags att följa med på bisafari. Vi följde med Lina ut till en observeringskupa där hon föreläste om bina och vi fick se dem arbeta. Vi letade upp drottningen och ställde massor av frågor. Några provade skyddsutrustningen som används vid arbete med bina samtidigt som Lina berättade bl.a om kraven för kravcertifiering. Vi fick också veta hur hon vet att honungen är ekologisk, hur hon vet vilka blommor den är gjord av och hur bina kommunicerar med varandra.

20140907_141514

20140907_132447

Sedan gick vi en tur i utställningsrummet. Här kunde vi läsa om och se hur arbetet med tillredningen av honungen från kupa till burk går till.

20140907_150835

20140907_150826

Vi passade sedan på att fika honungscheescake, hallon med honung och så Linas goda drycker i olika smaker i den härliga trädgården. Avslutningsvis tog vi en titt i Linas och Binas butiken (linasochbinas) där vi provsmakade honung och såklart köpte med oss några burkar hem. Tack Linas och Binas för en mycket spännande och intressant eftermiddag!

20140907_171757