En ny svensk nationalfågel är utsedd!

Så har då en nationalfågel utsetts! Sveriges Ornitologiska Förening (SOF-BirdLife) är glatt överraskade att denna omröstning har skapat ett sådant engagemang i hela Sverige. Nationalfågelomröstningen har uppmärksammats i alla medier och responsen från privatpersoner har varit fantastisk! Inte mindre än 75 000 personer har röstat under resans gång.

I början av september presenterades resultaten av omröstningen på Falsterbo Bird Show. När vinnaren avslöjades var spänningen stor – inte minst för att det skedde i direktsänd radio. Under ledning av Annika Lantz presenterades i P1:s Lantzkampen koltrasten som Sveriges nationalfågel, och deltagarna på Falsterbo Bird Show fick jubla i direktsändning. Det var en spektakulär avslutning på omröstningen! (finns att lyssna på här)

Mer information och hela topp-tio-listan finns att läsa i vårt nyhetsbrev här.

Har man frågor om nationalfågelomröstningen eller om SOF BirdLife som förening – tveka inte att kontakta oss på info@birdlife.se så besvarar vi era frågor.

På vår hemsida www.birdlife.se har vi också ett Forum dit man också kan vända sig med alla typer av fågelrelaterade frågor.

För fågelintresserade på Facebook administrerar vi även gruppen  ”Fåglar Inpå Knuten”. Här är man välkommen att ställa frågor, dela med sig av fågelupplevelser i vardagen eller bara ta del av fina fågelbilder och insupa kunskap från andra fågelintresserade.

SOF-BirdLife arbetar aktivt med fågelskydd och med att sprida fågelintresset i Sverige för att därigenom öka medvetenhet och kunskap om fågelskydd och de reella hot många arter lever under.

SOF