Miljövänliga veckan -Byt till eko och Ekofika!

Under årets Miljövänliga vecka genomförde vi en hel rad aktiviteter för att uppmärksamma vår kampanj Byt till eko och Ekofika med fokus på kaffe och spannmål.

Vi började veckan med en butiksundersökning i de 7 livsmedelsbutikerna i kommunen. Undersökningen fokuserade i år på ekologiskt bröd. Kakor, bullar eller annat fikabröd har inte varit med i undersökningen och därför besökte vi inget bageri eller café. Den butik som hade flest ekologiska bröd var Ica Kvantum i Sjöbo. Där hittade vi fem sorters mjukt bröd och inte mindre än sexton sorters hårda. Det fanns tyvärr inget butiksgräddat ekologiskt bröd här. Vilket COOP Extra Väst i Sjöbo hade en sort och Tempo i Blentarp hela tre sorter. COOP Extra Väst blev god två i undersökningen med fyra mjuka bröd och fjorton hårda. Tempo i Blentarp hade fem sorters mjukt bröd och Ica Nära i Vollsjö två mjuka och ett hårt. Hos Ica Nära i Lövestad hittades två hårda bröd men hos Netto hittades inga ekologiska bröd alls. Ingen av de 7 livsmedelsbutikerna i kommunen hade något fryst ekologiskt bröd i sitt sortiment.

Under Miljövänliga veckan utsåg vi två st lokala bagerier och caféér till Årets Ekoaktörer. Detta gjorde vi för att gratulera och peppa lokala företag som gör skillnad genom att arbeta med ekologiska varor som kaffe och spannmål. Denna utmärkelse gavs till Sockerdrömmar i Sjöbo och Smaksak i Blentarp med motiveringen: ””För att ni med ert kreativa arbete med ekologiska varor bidrar till en bättre värld för växter, djur och människor lokalt och globalt.” Glada företagare tog emot diplom, blommor och gratulationer ur vår representants hand.

Cia på Sockerdrömmar i SjöboIMG_4590-001

Marie och Leon på Smaksak i BlentarpIMG_4592-003

Här kan ni läsa vad tidningarna skrev om våra Ekoaktörer, YA, SkD och Lokaltidningen 1 och 2.

Vid två tillfällen kampanjade vi också med materialet Byt till Eko. Vi fanns på plats under Sjöbo dagarna och vid Höstmarknaden på Christinehofs slott. Ca 50 personer svarade på vår quiz Ekologiskt eller o-ekologiskt och 20 glada vinnare fick ett paket kaffe och småkakor med sig hem. Alltihop ekologiskt såklart! Vi bjöd på ekologisk frukt och fick  många härliga samtal med mer eller mindre medvetna besökare.  Det var verkligen glädjande att  besökarna bekräftade att det fick en tankeställare som också förhoppningsvis leder till ett förändrat och medvetet val nästa gång det är dags att köpa kaffe. Vi fick också bekräftat att vi verkligen gör skillnad när en inköpsansvarig på en stor kommun berättade att de bara köper ekologiskt och fairtrademärkt kaffe till sina anställda. Detta gör de bl.a. tack vare Naturskyddsföreningens kampanj Byt till Eko de senaste två åren uppmärksammat dem på problematiken kring just kaffeodling. Vi gör verkligen skillnad!

IMG_4612

IMG_4615

Sist men inte minst så bjöd vi personalen på Nils Månssons förskola och skola i Fränninge på Ekofika. Under fikan berättade vi en kort stund om kaffe och spannmål och vikten av att byta till ekofika. Vi informerade också om skolmaterialet Energifallet som Naturskyddsföreningen tagit fram och som erbjuder gratis arbetsmaterial till barn i allt från förskoleklass till 9:an. Vi visade upp Ekoloppan och tillhörande frågekort men här finns massor av material för den som vill arbeta mer med hållbar utveckling i skolan.

IMG_4643

IMG_4644

IMG_4645

Efter informationen fick personalen fika på ekologiskt kaffe/the, mjölk och socker samt morotskakemuffins samtidigt som de i små grupper diskuterade kampanjens fikakort. Flera intressanta samtal uppstod bl.a. om hur mycket spannmål pålägget vi lägger på smörgåsen innehåller jämfört med brödet och tips om hur vi bäst förvarar obesprutat frukt och grönt för att de ska hålla längre. Tack igen för att vi fick bjuda er på Nils Månssons skola på ekofika!