Naturfoto och föredrag- Felix Heintzenberg

Den 10 november 2015 hade vår krets bjudit in naturfotografen och författaren Felix Heintzenberg till Biografen Flora i Sjöbo för att tala under rubriken ”Naturfotografering i Skåne”. Medarrangörer och medfinansiärer var Naturskyddsföreningen i Ystad, Scania Photoclub i Sjöbo och Österlens fotoklubb i Simrishamn.

Felix har ett välrenommerat namn inom ämnet, och två av hans fyra böcker, ”Nordiska nätter – Djurliv mellan skymning och gryning” och ”I skuggan av träden – Liv i våra vilda skogar”, har utsetts till Årets Pandabok av Världsnaturfonden år 2014 respektive 2015.

I föredraget berättade han om några större fotoprojekt som han under de senaste 15 åren genomfört i Skåne. Det handlade om fotografering av örnar och kungsfiskare från gömslen samt nattfotografering av ugglor och fladdermöss med hjälp av strålningsbarriärer.

Alla vedermödor för att nå målet – den perfekta bilden – presenterades med stor entusiasm, och ansträngningarna med konstruktion av gömslena och fotobarriärerna redovisades på ett mycket pedagogiskt sätt.

Trots annonsering i pressen, på bibliotek i Sjöbo, Ystad, Simrishamn och Veberöd, samt i större butiker och mötesplatser på de fyra orterna, så dök det inte upp mer än 45 åhörare. Men dessa var desto mer nöjda, för att inte säga entusiastiska, med kvällens föredrag som lovordades i många positiva ordalag. Med sig från föredraget tog de kunskap om planering och uthållighet och nödvändigheten att vänja fåglarna vid fotografens närvaro med eller utan gömsle. Felix sätt att använda blixtar både framför och bakom motiven för att uppnå genomlysning av vingar och lysande vattendroppar var något som imponerade på de flesta.

I pausen serverades kaffe och te samt Cornelias och Eva-Karins utsökta ekologiska bakverk – allt till självkostnadspris.

Lars ”Leo” Leonardson