Håva småkryp i Frihult

Den 12:e september träffades ca 45 barn och vuxna för att håva småkryp i Naturskyddsföreningens damm i Frihults naturreservat strax sydväst om Sövdesjön. Limnolog Per Nyström var dagens guide. Redan under promenaden från parkeringen till dammen fick vi syn på en stor hårig larv, en gräsulv som så småningom ska utvecklas till en spinnare – en fjäril. Per hade också tagit med sig en levande signalkräfta som deltagarna fick se och lära sig mer om. Flera deltagare vågade till och med klappa kräftan..

IMG_4548

Väl framme vid dammen så håvade barn och vuxna för fullt. Vi fick se såväl vattenskorpion, buksimmare och dykarbaggar som sländelarver av olika sorter.  Med hjälp av håvar, durkslag, burkar och luppar fick vi möjlighet att studera småkrypen i detalj. En höjdpunkt var ett fynd av klockgroda som inte tidigare påträffats vid denna dammen. Vi fick även se större vattensalamander och flera olika spindelarter.

IMGP4419-002IMGP4418

När alla var trötta efter intensivt natursnokande avslutade vi dagens utflykt med en välförtjänt fika med nyponsoppa från spritköket och vildäpplen.

Nästa natursnoksaktivitet äger rum den 31 oktober i Sjöbo Ora. Hoppas vi ses då!