Gäddängen och Storkarnas häckningsskådespel

Måndagen den 6 april (Annandag påsk) gjorde vi en uflykt till Fulltofta utanför Hörby. Utflykten började med ett besök till ”Gäddängen” på morgonen. Detta är en anlagd våtmark som ska hjälpa gäddorna på traven med föryngringen. I Ringsjön behövs mer gäddor som kan hålla beståndet av vitfisk nere så att vi får klarare vatten. På vägen till utsiktsplatsen såg vi både fiskgjuse och glada. Småfåglarna var också i farten med vårkänslor. Vid gäddängen såg vi lite fågel som gravänder och skedänder. Per Nyström  berättade om utfiskningsprojektet i Ringsjön som bidragit till att sjön idag är på bättringsvägen. Jämfört med för tio år sedan är vattnet klarare, algblomningarna mindre och både vattenväxter och rastande sjöfåglar har gynnats. Mer om hela projektet finns att läsa här.

Efter en stunds fika och fågelskådning gjorde vi en kort transport bort till storkhängnet. Här berättade Staffan Åkerby med stor inlevelse om storkprojektet under en timme för de 25 deltagarna. Staffan nämnde bl.a hur storkens matvanor och flyttvanor ser ut och hur de engagerade i storkprojektet arbetar. Timmen gick väldigt fort då Staffan har en enorm kunskap om projektet och ett stort engagemang. Stort tack till honom!

Staffan

Storkarna själva bjöd på en fin föreställning med sitt häckningsskådespel och vi fick se en av dem göra en vacker inflygning till ett bo högst upp i hägnet. Väl där började storkarnas spektakulära ”pratande” då de hälsar på varandra genom att klappra med näbben. Inne i hägnet bjöd storkparen oss också på flera parningar och det plockades för fullt med pinnar och annat. Verkligen en härlig syn! Det är glädjande att projektet nu verkligen börjar få luft under vingarna.

Storksnack

Per och Cornelia