Välbesökt örnexkursion

Söndagen den 7 februari 2016 genomfördes vår årligen återkommande exkursion till Frihult och Navröd. Vi hoppades givetvis på minst 30 deltagare, så vår förvåning blev stor när det plötsligt dök upp ca 70 örnsugna deltagare på Tempos parkeringsplats i Blentarp. Detta var rekord för åtminstone de senaste fem årens örnexkursioner. Solen sken från en klar himmel och svaga sydliga vindar gjorde att våra förhoppningar att få se örnar var stora. Efter att vi parkerat bilarna i Frihult vandrade vi genom Frihults naturreservat mot Sövdesjöns södra del i Navröds naturreservat. När vi vid vårt första stopp längs vägen endast såg ett par glador som cirklade över ängarna sjönk förhoppningarna om en örnrik dag – kanske den svaga vinden bidrog till att de inte var uppe på vingarna? Efter en stund tilltog vinden och plötsligt siktade vi de första havsörnarna som flög över en kulle söder om vägen och snabbt kom närmare. Deras korta kilformade stjärtar och breda vingar indikerade klart att det var två havsörnar. Mörka huvuden och mörka centralpartier på stjärtpennorna visade att de var ungfåglar. Strax därefter såg vi ytterligare en ung havsörn som satt långt i söder i en björk. När vi sedan upptäckte en ung kungsörn i väster högt uppe på himlen höjdes deltagarnas temperatur. Då den sänkte sig så att den fick skogen som bakgrund kunde vi tydligt urskilja den vita stjärten med det svarta ändbandet och de stora vita fälten på vingarna. En mycket vacker syn som beundrades av de entusiastiska skådarna. Under den vidare vandringen mot sluttningen vid den södra delen av Sövdesjön påmindes vi om vårens ankomst av ca 10 sånglärkor som flög förbi under ivrigt lockande.

Örnar Björn

Nu kallade Per Nyström att den vegetariska ärtsoppan från Änglamark med sponsrat bröd från Smaksak i Blentarp var klar för servering.

Medan vi åt kunde vi skåda två unga havsörnar som cirklade över fälten i väster och slutligen också två vuxna havsörnar som satt tillsammans i ett gammalt träd. De senares gulbruna huvuden och ryggar lyste i solen. Troligen var det paret som brukar häcka på en udde i Sövdesjön. Ett par hägrar visade villigt upp sig nere vid sjön och två flockar tofsvipor, totalt ca 65 stycken, passerade mot väster. Strax innan vi skulle bege oss hem kom plötsligt en falk flygande på låg höjd. Den kraftiga mörka kroppen och de intensiva och målmedvetna vingslagen indikerade att det var en pilgrimsfalk – en art som var ny för året för de flesta av oss.

Mycket nöjda med den härliga vårdagen kunde vi avsluta exkursionen och sätta oss i bilarna för hemfärd.

Evenemanget bevakades av journalister och fotografer från Ystads Allehanda och Skånska Dagbladet, som på måndagen summerade dagens intryck.

Exkursionsledare och protokollförare var Lars Leo Leonardson